Dagligvarebranchen oplever et hidtil uset vækstår, selvom der har stået corona henover kalenderåret 2020, hvilket understreger branchens stabilitet selv i svære perioder.

 

Corona står skrevet med store fede bogstaver henover kalenderåret 2020. Det gælder også for dagligvarebranchen. Men modsat restaurations-, rejse- og underholdningsbranchen har corona givet dagligvarehandlens aktører et hidtil uset vækstsår. Coop har som kundeejet virksomhed med 1,8 mio. medlemmer og over 1000 butikker på landsplan burde Coop om nogen have fingeren på pulsen i det direkte møde med de 100.000-vis af kunder, der dagligt svinger vejen forbi en af Coops butikker. Koncernen har i 2020 også skiftet ud på direktionsgangen, hvor Kræn Østergaard Nielsen har overtaget posten som administrerende direktør fra Peter Høgsted.

Coop imødekommer kritik

Under den karismatiske forgænger Peter Høgsteds ledelse, mente et stort flertal af landets ca. 300 selvstændige brugsforeninger, der driver ca. 400 butikker, sig i flere år til sidst forbigået og overhørt i sådan en grad, at de tre år før Høgsteds fyring, krævede hans afgang.

Kritikken gik i høj grad på, at Coop ikke var dygtige nok til at tjene penge på kerneforretningen. Kritikken gik også på voksende, årlige bidrag til Coops fælleskasse og øget centralisering på hovedkontoret blandt meget mere.

I de seneste fem regnskaber har Coop reduceret butiksantallet (…). Derfor reducerer Coop nu hovedkontoret med 70 medarbejdere, mens der oprettes 40 nye stillinger rettet mod kæderne, der hver får nye kommercielle afdelinger.

Ifølge Kræn Østergård Nielsen er det i butikkerne – og ikke på hovedkontoret – at kampen skal vindes.

Omsætning er steget til nye højder i Coops ca. 1.050 butikker under corona, hvilket understreger vigtigheden af den nuværende direktør Kræn Øster Nielsens øget fokus på de fysiske butikker.

I sidste måned proklamerede Netto-direktør Michael Løve, at dagligvarehandlen i runde tal er vokset med ca. 10 mia. kr. i år, og at de fysiske butikker står for 90 pct. af væksten.

Med en markedsandel på ca. 33 pct. betyder det, at Coop estimeret er gået frem med omkring 3 mia. kr. på toplinjen i år – såfremt koncernen har fået deres fair andel af væksten.

Det vil sige en årsomsætning på ca. 45,7 mia. kr., hvilket i givet fald vil være den højeste omsætning nogensinde i Coops historie.

– Der er ingen tvivl om, at med så store faste omkostninger, som der er i vores branche, så er øget omsætning godt for bundlinjen. Omvendt har vi haft rigtig mange ekstraomkostninger i år til ekstra udkørsler på logistik, til værnemidler og til ekstra personale på grund af Covid-19. Men samlet set høre du os absolut ikke klage. Det har været et rigtig godt år omsætnings- og indtjeningsmæssigt, men selvfølgelig på en trist baggrund med corona, siger Kræn Østergård Nielsen.

 

Læs de tilhørende artikler fra Dansk Handelsblad (Coop på vej mod rekordårAnalyse: Offensiv manøvre skal vinde tabte markedsandele tilbage)