Ejendomswatch bragte den 29. januar 2020 en artikel om dagligvaremarkedet i Danmark. Nedenstående er udklip fra artiklen. Læs hele artiklen her.

 

Forbrugerne vælger i højere grad at fylde deres indkøbskurve i landets discountbutikker, og 2019 var ingen undtagelse. Her løb discountkæderne med væksten for næsen af supermarkederne og satte sig dermed tungere på dagligvaremarkedet.

I 2019 voksede discountkædernes omsætning med over halvanden milliard til en omsætning på 49 mia. kr., viser en ny rapport fra
analysehuset Retail Institute Scandinavia.

“Lavprissupermarkeder har virkelig tonset løs nu igen. De andre butikstyper kæmper med at holde stand,” siger Henning Bahr, direktør i
Retail Institute Scandinavia, til FødevareWatch.

Fremgangen svarer til en vækst på 3 pct., mens den totale dagligvarehandel måtte nøjes med en vækst på 2 pct. til en samlet omsætning på 116 mia. kr.

“Lavprissupermarkedernes relevans er steget – de er rationelle og dygtige. Det er super bekvemt for forbrugerne, fordi butikkerne ligger alle steder, de har alle produkter, du har brug for, og du behøver ikke tænke over prisen, for den er generelt lav,” siger Henning Bahr. har brug for, og du behøver ikke tænke over prisen, for den er generelt lav,” siger Henning Bahr.