Dagligvarehandlen og måden vi handler på, er fortsat i gang med en rivende udvikling. Den barske kamp om kundernes gunst tvinger dagligvarekæderne til hele tiden at tilpasse deres butikskoncept efter kundernes præferencer. Danskernes forbrugsmønstre ændres konstant imod en mere digitaliseret indkøbsoplevelse, hvilket udtrykkeligt også kommer til at dominere fremtidens dagligvarebutikker. Spørgsmålet er dog i hvilken grad, digitaliseringen vil ændre på fremtidens dagligvarebutikker.


Vores dygtige kollega Søren Kring er denne måneds skribent i “Tips og Råd om Investering” i Golfmagasinet. Han tager modigt “bladet for munden” og giver i denne udgave sit bud på fremtidens dagligvarebutik i lyset af den stadig stigende digitalisering. God læselyst!

 

Det er ingen hemmelighed, at danskerne særligt elsker discountbutikkerne, der sælger dagligvarer som aldrig før. I 2018 stod de for 41,2 % af det samlede dagligvaresalg. Intet tyder dog på, at den rivende udvikling i discountsegmentet vil stoppe. Tværtimod.

Discountkædernes omsætningsvækst har været drevet af åbningen af nye butikker, og ikke mindst kædernes evne til at tilpasse butikkerne efter kundernes ønsker. Med kæderne Rema 1000 og Netto som frontløbere, har discountsegmentet formået at transformere butikskoncepterne med moderne butikker, som har fokus på pris, sortiment og varekvalitet. Discountkæderne er med andre ord blevet belønnet for at tilpasse både konceptet og butikkerne til kundernes behov og ønsker. Kæderne har historisk konkurreret mod hinanden, om at kunne tilbyde kunderne de billigste dagligvarer. Dagens forbrugere efterspørger dog også en langt højere varekvalitet og et udvidet varesortiment end for blot 10 år siden. Selv i discountbutikkerne bliver kunderne nu mødt af egen bagerafdeling og et lang større udvalg af kød, fisk og convenience varer.

Transformeringen af butikkerne og sortimentet er også gået hårdt ud over landets lokale bagere, slagtere og fiskehandlere, som ikke kan konkurrere med de lokale butikker. Det skyldes både kædernes stordriftsfordele, men vigtigst af alt, deres evne til at kunne tilbyde kunderne alle varer under samme tag.

 

Er de fysiske dagligvarebutikker truet af onlinehandlen?

Flere danskere køber som følge af digitaliseringen og ændrerede forbrugsmønstre deres varer online. Spørgsmålet er dog, om onlinehandelen vil have en indflydelse på dagligvarebutikkernes fremtidige eksistensgrundlag.

Flere væsentlige faktorer taler imod. Salling Group har eksempelvis lanceret forskellige ”Køb og Hent” ordninger, hvor varer kan bestilles online og afhentes ved den lokale Føtex eller Bilka. Butikkerne er således også begyndt at fungere som lokale logistikcentre, hvorfra onlineordrer pakkes til kunderne.

Discountkæderne dermod fører så hård priskrig mod hinanden, at der ikke kan drives rentable onlineløsninger med udbringning.

En gennemsnitlig transaktion i en dansk discountbutik er på under 150 kr., og efterlader købmanden en avance på mindre end 30 kr. pr. kunde. Logistikomkostninger ved at skulle pakke, opbevare og levere onlinebestillinger er simpelthen for høje, til at onlinekæderne kan konkurrere med discountbutikkerne.

 

Fremtidens fysiske dagligvarebutikker

Tidligere kædedirektør i SuperBrugsen, Jesper Andersen argumenterede i en artikel fra februar om, at de fysiske butikker fortsat vil bestå, men måden de fungerer på, vil forandre sig på grund af digitaliseringen.I 70 år har vi haft adgang til selvbetjening, når vi har skullet handle og vælge vores dagligvarer. Den digitale udvikling vil fortsat medføre store forandringer, og alt tyder på, at selvbetjening fortsat vil være øverst på dagsordenen. Selvbetjeningskasser er allerede en integreret betalingsløsning i mange varehuse, og inden for en overskuelig årrække kan vi også handle i landets første kasseløse butikker. Amazon åbnede i 2018 deres første kasseløse butik i Seattle, USA. I Amazon Go butikkerne, som de hedder, er der ingen betalingskasser. Sensorer i butikken registrerer, hvilke varer kunden vælger fra hylderne, og betaling sker automatisk når kunden forlader butikken. I Danmark har både Coop og Salling Group som et skridt i denne retning lanceret forskellige ”Scan & Betal” løsninger, hvor kunderne selv kan scanne og betale deres varer, og udviklingen forventes kun at fortsætte.

Tager danskerne de digitaliserede indkøbsløsninger til sig, vil det frigive vigtige kundedata til butikskæderne, som vil få endnu flere oplysninger om deres kunder, hvad de køber, og hvornår de handler. I dag er der allerede stor forskel på en butik på Østerbro og i Lemvig, og forskellen vil blive endnu større. Din lokale dagligvarebutik forsvinder ikke, men vil i stedet blive endnu mere lokal og tilpasset med de varer, som du og dine naboer fylder i indkøbskurven. Fremtidens dagligvarebutikker vil altså fortsat bestå af fire murstensvægge, men måden hvorpå vi handler i butikkerne, vil blive mere digitaliseret og selvbetjent i fremtiden.