Meny skal hjælpe Dagrofa til sorte tal på bundlinjen om fem år, spår Meny-chefen. Koncerndirektør Per Thau vil ikke sætte dato på.

Siden Dagrofa skrottede Superbest-konceptet og i stedet lancerede Meny-kæden, er der igen kommet gang i foretagendet. Det oplyser Menys direktør, Jørgen Nielsen.

“Vi kan se af udviklingen i Meny-kæden, at det går rigtigt fornuftigt. De tal, vi leverer, er ikke noget, man har set de sidste syv-otte år i dagligvarehandlen. Det gør, at vores selvtillid vokser,” siger han og kalder samarbejdet med købmændene en ubetinget succes.

“Jeg er helt overbevist om, at Dagrofa som virksomhed om fem år har haft en enestående vækst. Det med, at vi har halveret underskuddet, det bliver bare endnu bedre om fem år. Så er vi en af vinderne i dansk dagligvarehandel, det er jeg ikke i tvivl om – med det moment, vi har,” siger han og understreger, at Meny er i front på vækst i supermarkedssegmentet i Danmark.

 

Trecifret millionvækst

Dagrofa açægger kun regnskabstal på koncernniveau, men tal, som Børsen har fået eksklusiv adgang til, viser en omsætningsvækst på et “stort trecifret millionbeløb” i forhold til året før i de Eurospar- og Superbest-butikker, som siden maj sidste år har heddet Meny.

“Meny sponserer rigtigt ænt ind i koncernregnskabet, kan jeg sige. Vi kommer til at lave et godt plus i 2016,” siger Jørgen Nielsen.

Kæden har i dag et omsætningsindeks på mellem 104 og 105. Inden konceptændringen lå det til sammenligning på 98 for de butikker, der i dag udgør Meny. Butikkerne tabte altså omsætning.

 

Udvikler konceptet

Ifølge Meny-chefen er det efterhånden ét år gamle koncept blevet en succes, fordi det appellerer til forbrugernes højnede kritiske sans, hvor gode varer med en god historie bliver stadigt mere populære. Han planlægger ikke at pille ved forretningsmodellen, som indtil nu tilsyneladende har vist sig at fungere. Meny har satset på ferskvarer og leverer pæn, tocifret salgsvækst i kernevarekategorierne.

“Det er vores strategi fremadrettet at have shop-in-shop-branding, så vi folder fødevaremarkedet ud, hvor der er potentiale i kunderne,” forklarer Jørgen Nielsen og fortæller, at Meny har indgået samarbejde med Peter Beier Chokolade og Lagkagehuset om mindre, selvstændige butikker i udvalgte Meny-forretninger.

Jørgen Nielsen ser Meny som det, der skal hive Dagrofas bundlinje op til sorte tal efter adskillige år med store millionunderskud.