Discountkæden Rema melder i rekordregnskab om vækst i både salg, indtjening og markedsandele. Også andre af de danske dagligvarekæder har bebudet fremgang på bundlinjen.

 

Flere danske dagligvareselskaber har bebudet en forbedret indtjening trods et presset marked, når regnskaberne kommer i foråret. Det første er nu klar og viser, at discountkæden Rema 1000 Danmark atter går frem i salget til danskerne. I år med en vækst i omsætningen på 9 pct. – selvom markedet ellers ligger fladt.
Samtidig viser tallene, at Rema 1000 med nu 343 butikker kom ud af året med en forbedret indtjening. Overskuddet før skat blev på 540 mio. kr. – 58 mio. end året før.

Omsætningen for detailsalget i Rema 1000 Danmark, der indgår i den norske Reitan-koncern, steg med 9 pct. til 16,8 mia. kr.
I årets løb er der kommet 17 nye butikker til. Ifølge adm. direktør Henrik Burkal er der også vækst i det såkaldte like-for-like-salg – altså det direkte sammenlignelige salg. Han ønsker dog ikke at præcisere tallet.

»Vi er godt tilfredse med udviklingen, hvor vi fortsat går frem på et marked med hård konkurrence og en flad udvikling i den samlede volumen. Vi vinder markedsandele. Det er en god basis for fortsat vækst,« siger Henrik Burkal.

Selskabet opgør selv, at Rema 1000’s markedsandel her i landet er steget fra 14,4 pct. i 2018 til 15,5 pct. i fjor. Kæden, der er nummer to inden for discount, haler dermed ind på Netto, som fortsat er størst. Derefter kommer Fakta, Lidl og Aldi. Samlet sidder de fem discountkæder på 40 over pct. af markedet.

Tallene i 2019-regnskabet viser, at hver af de 343 købmænd i Rema 1000 Danmark havde en gennemsnitlig indtjening på 1,4 mio. kr. i fjor.

Mens de andre danske discountkæder køres med central styring, har Rema 1000 en anden strategi. Alle butikker i kæden drives som franchise af selvstændige købmænd. Hver købmand må kun drive én butik for at sikre fuldt fokus.

Købmændenes resultat med de 1,4 mio. kr. i 2019 er på niveau med de foregående to år.

»Vi er i et marked med små marginaler og dermed pres på indtjeningen. De selvstændige købmænd sikrer både egne og kædens samlede resultater gennem en balance mellem lokal tilpasning og det centrale koncept. På samme tid skal der være fokus på at skabe økonomiske resultater og være kundernes foretrukne butik,« mener Henrik Burkal.

På det danske dagligvaremarked er Rema 1000 i konkurrence med de to store aktører, Salling Group og Coop Danmark. Dertil kommer bl.a. købmandskoncernen Dagrofa.

Både købmandskoncernen Dagrofa, som har været præget af år med store underskud, Coop Danmark og Salling Group har alle bebudet, at deres regnskaber for 2019 vil vise forbedrede resultater. Også selvom Dagrofa – med bl.a. Meny og Spar-kæderne, fortsat vil komme med røde tal for det forløbne år.

Hos Coop Danmark med kæderne Fakta, SuperBrugsen, Irma, Kvickly og Dagli’Brugsen har koncernchef Peter Høgsted tidligere bebudet, at for 2019 er målet at alle fem kæder giver overskud.

Hos Salling Group med Netto, Føtex og Bilka er der målsætning om en overskudsgrad i koncernen på 4 pct. Den faldt dog i 2018 til 3,5 pct. mod 4,2 pct. året før. Koncernchef Per Bank har tidligere i år sagt til Finans, at 2019-regnskabet vil løfte indtjeningen:

»Konkurrencen er fortsat hård og intens, men vi kommer tæt på 4 pct. igen.«

Rema 1000 Danmark kom ud af 2019 med en overskudsgrad på 2,7 pct. – 0,1 pct. højere end året før.

Ifølge Henrik Burkal er det et tilfredsstillende niveau for kæden i forhold til udviklingen på det danske marked. Og i relation til at købmændene hver især på samme tid har sikret sig en indtjening på 1,4 mio. kr.