Det seneste år har Danmark fået over 100.000 færre ledige butikskvadratmeter efter endnu et kvartal med fald i tomgangen, viser ny opgørelse fra Ejendomstorvet.dk. Opsparet behov for forbrug og fleksible udlejere er nogle af forklaringerne, mener eksperter.

 

I 3. kvartal 2021 er tomgangen for butikslokaler i Danmark faldet yderligere ifølge friske tal fra Ejendomstorvet.dk – selv om nethandlen stiger, og selv om restriktioner og perioder med nedlukninger siden foråret 2020 har gjort det vanskeligere for mange at drive fysisk butik eller spisested.

”Efter den store nedlukning i marts 2020 steg andelen af udbudte butikslokaler det følgende kvartal, men lige siden har vi – nu gennem fire kvartaler i træk – set færre og færre udbudte lokaler til butikker, spisesteder og takeaway. På et år er udbuddet faldet med en sjettedel eller næsten 109.000 kvadratmeter. Andelen af udbudte lokaler er helt nede på 2,9 procent – det er på nær en kort periode omkring 2017 det laveste niveau siden 2012,” siger Jakob Wegener, administrerende direktør for Ejendomstorvet.dk.

Portalen er fælles for landets ejendomsmæglere ligesom “søsterportalen” Boligsiden.dk. På landsplan er knap 8.100 erhvervslejemål og ejendomme udbudt via Ejendomstorvet.dk lige nu, og heraf er 1.372 lokaler til butikker, spisesteder, cafeer og takeaway, fordelt over hele Danmark.

”Detailhandlen har fortsat tendensen fra de foregående kvartaler, og alt, som bliver udbudt til markedsniveau, kan vi få lejet ud. Danskerne har en fin privatøkonomi i kraft af høj beskæftigelse og store udbetalinger af feriepenge, og oveni kommer et opsparet behov for forbrug, fordi mange ikke har været ude at rejse. Hjælpepakkerne har holdt hånden under mange butikker og spisesteder, og det kan komme til at gøre ondt på nogen, når fx den udskudte moms skal betales,” siger Frank Heskjær, detailchef hos den landsdækkende mæglervirksomhed EDC Erhverv Poul Erik Bech.  Detailhandelseksperten Per Nyborg fra Institut for Center-Planlægning betegner de nye tal fra Ejendomstorvet.dk som ”meget positive”.

”Internethandlen accelererer ikke længere så kraftigt, som vi så tidligere i coronaforløbet, og nogle steder har udlejere formentlig slækket på lejekravene for at fastholde lejere. Selv om vi har færre tomme butikslokaler, er der også det seneste år sket en løbende udskiftning med lidt færre butikker og lidt flere servicefunktioner, fx cafeer og forskellige former for klinikker og behandling. Antallet af dagligvarebutikker er nogenlunde det samme, fordi den tidligere tendens med færre kiosker og små købmænd er ophørt, men til gengæld ser vi, at tøjbutikker og skohandlere lukker i nogle af de lidt mindre byer,” siger Per Nyborg.

Danmark har i alt 18,3 mio. kvadratmeter butiksareal, og ved indgangen til 3. kvartal var 538.700 kvadratmeter udbudt til leje eller salg.

Artiklen er publiseret af Business Review, og kan læses her.